Pages

Friday, July 9, 2010

KuLiaH SeLePaS SoLaT Uni SePaNjaNg PeRjaLanaNku SeBagai SisWi

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 5:51 AM
assalamua'laikum warahmatullahi wabarokatuh...
^_^ coretan kuliah ini adalah semata2 kerana Allah kerana dalam kesempatan ini... daku ingin mencoret suatu nasihat yang turut daku pelajari daripada minggu orientasi pelajar... kuliah ini daku catat kembali pada blog agar dapat berkongsi ilmu bersama mereka yang tidak berkesempatan untuk menghadiri kuliah di masjid tersebut atas sebab2 tertentu :) semoga bermanfaat...amiin

pesan rasulullah s.a.w "sampaikanlah dariku walaupun satu ayat"

"sesiapa yang menunjukkan kebaikan, maka dia turut diberi balasan yang sama seperti orang yang melakukannya, malah digandakan kerana menyeru kepada kebaikan"

alhamdulillah...daku sungguh terharu kerana dapat mempelajari satu nasihat yang sungguh berguna ...iaitu cara berdoa dengan sebaiknya....
bukan apa daku merasa begitu tersentuh...kerana daku sendiri yang merupakan insan biasa ini terkadang merasa cepat berputus asa untuk terus melayarkan bahtera di lautan hidup yang penuh bergelora ini... :) apapun...marilah kita selak2 apakah doa yang baik tersebut tatkala hati kita sedih serak rak rak...

"ya ALLAH ya tuhanku...matikan aku sekiranya hidup ini tidak memberikan kebaikan kepadaku dan menyebabkan bertambah maksiat iaitu dosaku kepadamu ya Allah"

di dalam kuliah tersebut...antara kalungan nasihat yang turut diuntai adalah seperti berikut:-

  • kehidupan kita sebagai khalifah di muka bumi yang fana ini adalah untuk membuat amal soleh...bukannya amal tholeh
  • akhirat pula adalah untuk menghitung hari pembalasan
  • jangan kotorkan fikiran dengan maksiat walaupun sedikit kerana ilmu itu tidak dihadiahkan kepada orang yang melakukan maksiat dan ilmu itu adalah bertujuan untuk membawa kepada kebaikan...oleh itu perbuatan dengan membawa ilmu kepada kejahatan ialah penyalahgunaan ilmu.
  • ingatlah 5 perkara...kerana manusia itu seringkali merasai nikmat sihat hanya apabila dia sakit, merasai nikmat lapang ketika dia berada dalam keadaan sepi dan seterusnya.....
  • janganlah meninggalkan solat kerana orang yang meninggalkan solat boleh diibaratkan "seolah2 meruntuhkan tiang agama"
  • seorang mukmin yang kuat dan tabah amat disukai Allah
  • ilmu yang berkat dimiliki oleh mereka yang menuntut ilmu dengan ikhlas

Al-Hadith : 7 Golongan Yang Mendapat Naungan

Daripada Abu Hurairah r.a. pula, katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Ada tujuh macam orang yang akan dinaungi oleh Allah dalam naunganNya pada hari yang tiada naungan melainkan naunganNya sendiri (yakni hari kiamat), iaitu :

1) imam (kepala atau pemimpin) yang adil.

2) Pemuda yang membesar (sejak kecilnya) dalam beribadat kepada Allah.

3) Orang yang hatinya tergantung (sangat memerhatikan) kepada masjid-masjid.

4) Dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah, keduanya berkumpul atas keadaan sedemikian itu dan keduanya berpisah atas keadaan sedemikian itu pula.

5) Orang lelaki yang diajak oleh wanita yang mempunyai kedudukan dan berparas cantik, lalu ia berkata: "Sesungguhnya saya ini takut kepada Allah," (demikian pula sebaliknya, iaitu wanita yang diajak lelaki lalu bersikap seperti di atas)

6) juga orang yang bersedekah dengan suatu sedekah lalu disembunyikan sedekahnya itu sehingga seolah-olah tangan kirinya tidak tahu apa yang dinafkahkan oleh tangan kanannya.

7) dan orang yang mengingat pada Allah di waktu keadaan sunyi lalu melelehlah airmata dari kedua matanya."

(Muttafaq 'alaih)

bersambung lagi............

0 SuRaT CiNta:

Post a Comment

 

AkU PeReMpUaN BiAsA Template by Haidanitazzi Blogger Template | Gadget Review