Pages

Thursday, April 29, 2010

KiSaH aNaK YaNg DaMbAkAn KaSiH

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 6:09 PM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post


acam biasa...
papa mama gi kerja jam 8 ni.
ala...tinggal adek ngan mak cik timah agi la niee..

(dalam hati ku membentak)
aku?umo 4 tahun
tinggal di umah calu...
kat rumah ni beshhh tau, mama papa beli cemuuaanya.
doll..
play tacen.. cemua cet adek ade tau wahai
takak2 apang2 yang bace
ade playground tuk adek kat lakang rumah...
macam2la..

tapi...
adek...
adek....
adek tanak cemua tu!
adek cunyi! cedih!
adek nak mama papa...

tapi...
dia owang cebok...
pagi2 tuwun gi teje...
malam2 alik...adek dah tido...
ala..xsempat...

awi berlalu...macam bece...
adek dah berumo 5 tahun taw...
tu pun papa mama lupa...
satu awi adek nangish mwadang campai titido...
adek taw beday adek cebab mak cik timah kasi kek...

adek ingat taw...
tiap tahun emang acam tu...

adek ade happy cikit...
cebab kan adek dah masuk taska...yay!
tapi...
cume nya masih ade yang kuwang...

satu awi...
adek cempat jumpa mama papa...
adek pun nak tanye2...
mama papa..brape bosh ma pa kasi duit kalau kerja ya?
mama papa tak kasi tau...
alaaa...cedih nya adek...

tapi tiap kali jumpe
adek tetap tanye bende yang came aje
campaila mama papa pun jawab...
pastukan..

adek jumpe lagi meke...
mama papa...sejam tu bosh bayar brape??
mama papa pun hanya pandang adek...
adek pegang2 tangan meke...
rayu nak jawapan...

tapi mama papa endah x endah aje...
alaaa....cedihnye...
tapi kan...
adek tak putus asa taw...
adek tanya....dan tanya....dan tanya
tiap kali kami sempat berjumpa

pastu wa...ade awi yang besh tu adek dapat jawapan...
"200 ringgit la adek"
waa....hihi gembiwanye adek...

esok awi nye pulak kan...
adek meluru kat papa....pastu mama...
adek nak duit!
mama papa tanak kasi pada mulanya...
tapi mama papa kasi 20 winggit...
tupun mama papa arah macik timah tengokkan...

pastu adek gi la simpan...sembunyi kan...hiihi
tiap awi adek nak minta duit...minta duit
kadang2 mama papa marah :(
apepun...
hari yang dinantikan...
setelah sekian lama adek kumpulkan

duit adek dah 240 winggit...
pagi tu kan..sebelum mama papa gi keje
adek twus gi jumpa...

"mama papa...nah duwit"
mama papa terkejut cangat...pastu tanya adek
"mane dapat duwit ni...banyak tau"
adek cakap "ini untuk mama papa k"
"arini mama papa xyah gi keje kejap aje ya...satu jam aje...adek bayar 200 untuk main dengan adek"

serikandi_ibtisam:-wah...pengakhirannya daku rasa sayu dalam menaip kisah ini...

ReNTeTaN KiSaH Si CoMeL 14 FeBrUaRi

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 7:45 AM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post

Assalamua'laikum...renung2kanlah wahai sahabat mengenai artikel yang akan serikandi coret buat kalian...

ADEK CUMA NAK TANYA...

IBU,KENAPA BEGINI JADINYA?
CINTA FEBRUARI...


BU,ADEK CUMA ING
IN BERTANYA...

RASANYA IBU TAK AKAN MAMPU MENJAWABNYA...

IBU INGAT TAK 14 FEBRUARI?
MALAM TU..IBU ADA JANJI TEMU...

IBU JUMPA JEJAKA TU...
IBU KATA DIA CINTAKAN IBU


BENARKAH BU?


DIA PUJI DAN PUJA IBU

DIA RAYU DAN BELAI IBU

KATANYA CINTA HANYA UNTUK IBU

BENARKAH BU?

IBU TERKHAYAL DENGAN PUJUKANNYA
IBU TERBUAI DALAM BICARANYA
IBU TERLENA OLEH BISIKANNYA
BENARKAH BU?

IBU TAK KISAH DIA PELUK IBU

IBU IZIN DIA SENTUH JASAD IBU
IBU PUAS DAPAT BUKTIKAN SETIA IBU
MACAM DIA KATA.. MAHU BUKTI CINTA DARI IBU..


BENARKAH BU?

MASA BERLALU...
HARI INI BERLALU 9 BULAN...
BENIH YANG IBU DAN LELAKI ITU TANAM TELAH MEMBUAHKAN HASIL...
HARI INI BUAH CINTA KALIAN TELAH TERZAHIR...
HARI INI BUKTI KASIH JEJAKA ITU PADA IBU TELAH LAHIR...


TAPI BENARKAH BU?


KENAPA DIA TAK SAMA MENYAMBUT ADEK?
KEMANA DIA TELAH PERGI TANPA AZANKAN ADEK?
MENGAPA IBU PUN BENCI ADEK?
SEDANGKAN INILAH TANDA SEMAIAN CINTA KALIAN...

MENGAPA IBU?

TAK TERASAKAH SAKIT DAN PERIT?
TAK BERBAKIKAH KASIH DAN SAYANG?

TIDAK LAGIKAH IBU BERTUHAN?
BENARKAH IBU?
BENARKAH BEGITU?

ADEK CUMA NAK TANYA JE BU...


"ah...pedih hati serikandi hendak membayangkan...bagaimana roh bayi tersebut menangis2..bertenya2.. di alam sana"

yang terluka:
serikandi_ibtisam

(sumber: daripada ibu yang tercinta)

Wednesday, April 28, 2010

MaRi KeNaLi Sayyidah Zainab Al-Kubra

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 8:57 PM
PeRasaanMu 
1 SuRaT CiNta Links to this post
Sayyidah Zainab as lahir tanggal 5 Jumadil Awwal tahun ke-6 Hijriah di kota Madinah. Beliau adalah anak ketiga dari pasangan Imam Ali as dan Sayyidah Fathimah as. Ketika Zainab as lahir ke dunia, Nabi Muhammad saw sedang berada di perjalanan. Oleh karenanya, Sayyidah Fathimah meminta kepada suaminya Imam Ali as untuk memberi nama putri yang baru lahir itu. Namun Imam Ali as memutuskan untuk menanti Nabi Muhammad saw kembali dari perjalanan dan memberinya nama.

Ketika Rasulullah saw tiba di Madinah, beliau begitu gembira saat dikabarkan kelahiran cucunya ini dan berkata, “Allah swt memerintah agar nama anak perempuan ini diberi nama Zainab yang artinya hiasan ayahnya.” Rasulullah saw kemudian menggendong Zainab dan menciumnya lalu berkata, “Saya mewasiatkan kepada kalian semua agar menghormati anak perempuan ini, karena ia mirip Sayyidah Khadijah as.” Sejarah menjadi bukti bahwa Sayyidah Zainab as sama seperti Sayyidah Khadijah yang menanggung banyak kesulitan demi memperjuangkan Islam. Dengan kesabaran dan pengorbanannya ia mempersiapkan sarana demi pertumbuhan dan kesempurnaan agama ilahi ini.

Sayyidah Zainab as dibesarkan dalam keluarga yang penuh spiritual dan kemuliaan. Karena keluarga ini dihiasi oleh pribadi-pribadi agung seperti Rasulullah saw, Imam Ali as dan Sayyidah Fathimah as. Mereka adalah orang-orang suci dan yang membangun keutamaan manusia. Sayyidah Zainab as sejak kecil punya pemahaman yang dalam dan jiwa yang dipenuhi makrifat. Sayyidah Zainab as sejak kecil telah menghapal khutbah historis ibunya Sayyidah Fathimah as yang penuh dengan pengetahuan Islam, sekaligus sebagai perawi khutbah ini. Setelah dewasa dengan kematangan berpikirnya ia akhirnya dikenal dengan sebutan ‘Aqilah yang berarti seorang ilmuwan wanita.

Berbagai kejadian dan peristiwa besar pernah disaksikannya. Sejak kecil Sayyidah Zainab as telah kehilangan kakeknya Nabi Muhammad saw dan tidak berapa lama beliau harus kehilangan ibu tercintanya Sayyidah Fathimah as. Setelah itu, tanggung jawab pendidikannya berada di pundak ayahnya Imam Ali as. Dalam didikan ayahnya Imam Ali as, beliau mencapai derajat keilmuan yang tinggi dan keutamaan akhlak.

Semua posisi itu diraihnya ketika mayoritas wanita dimasa itu buta huruf dan tidak punya kesempatan untuk belajar. Sayyidah Zainab as setelah menimba ilmu dari ayahnya kemudian mulai menyebarkan agama Islam dan mengajarkan ilmu-ilmu yang dikuasainya kepada kaum hawa waktu itu. Para wanita berduyun-duyun memintanya untuk diperbolehkan hadir dalam majelis pelajaran dan tafsir Al-Quran. Kehadirannya di Madinah dan setelah itu selama tinggal di Kufah berhasil menyampaikan ilmu-ilmu Islam kepada kaum hawa.

Ketika Sayyidah Zainab as mencapai usia perkawinan, beliau kemudian menikah dengan Abdullah bin Jakfar saudara misannya. Abdullah dikenal sebagai orang kaya Arab. Namun Sayyidah Zainab as menjadi isterinya bukan karena hartanya. Ketinggian derajatnya membuat beliau tidak membatasi dirinya dalam kehidupan lahiriah. Beliau telah belajar untuk tidak pernah mengorbankan hakikat dalam kondisi apa pun. Itulah mengapa Sayyidah Zainab as senantiasa bersama saudaranya Imam Husein as demi menghidupkan kembali agama dan spiritual manusia serta berusaha untuk memperbaiki masyarakat.

Sayyidah Zainab as sewaktu menikah dengan suaminya Abdullah mensyaratkan untuk bisa tetap bersama saudaranya Imam Husein as. Abdullah menerima syarat tersebut dan menikahi cucu Rasulullah saw ini. Dengan syarat inilah Sayyidah Zainab as dapat mengikuti perjalanan bersejarah Imam Husein as dari kota Madinah hingga Karbala dan bangkit menghadapi Yazid penguasa zalim dan korup.

Kondisi paling tepat untuk mengenal lebih jauh kepribadian Sayyidah Zainab as adalah dengan mempelajari sejarah Asyura dan tertawannya keluarga Rasulullah saw. Kondisi paling genting bagi sejarah Islam terjadi dalam peristiwa Asyura di mana pada waktu itu siapa saja dapat menyaksikan keagungan semangat Sayyidah Zainab as. Seorang perempuan yang sulit dicari bandingannya dalam sejarah Islam. Mengingat Allah dan shalat menjadi penenangnya. Cahaya ilahi begitu menerangi hatinya, sehingga segala penderitaan yang dihadapinya menjadi tidak berarti.

Kepribadian hakiki seseorang oleh sains dan ilmu psikologi disebutkan bakal muncul di saat orang tersebut dalam kondisi marah atau sangat emosional. Sayyidah Zainab as di puncak kesulitan dan penderitaan setelah syahadah saudara dan orang-orang tercintanya masih tetap tegar berkata dan derajat kesabaran, keberanian, dan tawakkalnya kepada Allah yang telah tertanam dalam dirinya didemonstrasikan dengan indah.

Di hadapan para pemimpin zalim dan haus darah dinasti Umayyah, Sayyidah Zainab as berdiri dan tanpa takut mengecam sikap mereka serta membela kebenaran Ahlul Bait Nabi Muhammad saw. Beliau menilai Imam Husein as dan sahabat-sahabatnya sebagai pemenang. Pidatonya yang lugas, fasih dan mematikan di istana Yazid begitu mempengaruhi hadirin yang membuat mereka kembali mengenang ayahnya Imam Ali as.

Dengan tegas Sayyidah Zainab as berpidato dengan bersandarkan pada ayat-ayat Al-Quran. Kemampuan beliau dalam menjelaskan kebenaran begitu mempesonakan, sehingga pribadi seperti Ibnu Katsir terpengaruh ucapan-ucapan Sayyidah Zainab as. Beliau dengan suara lantang dan dalam kondisi menangis berkata, “Ayah dan ibuku menjadi tebusan kalian orang-orang tua terbaik di antara mereka yang lanjut usia, anak-anak kecil terbaik di antara mereka yang masih kecil dan wanita-wanita kalian adalah yang terbaik. Generasi kalian lebih tinggi dan lebih baik dari semua generasi yang ada dan kalian tidak pernah terkalahkan.”

Sayyidah Zainab as pernah mendengar dari ayahnya Imam Ali as bahwa “Manusia tidak akan pernah mampu mengenal hakikat iman tanpa memiliki tiga hal dalam dirinya; pengetahuan akan agama, kesabaran di tengah kesulitan dan pengelolaan yang baik urusan kehidupannya.” Wanita mulia ini menerima tanggung jawab berat dan sulit, namun kesabarannya seperti permata yang menghiasi jiwanya. Menurut Sayyidah Zainab as, ketegaran di jalan kebenaran dan pengorbanan di jalan Allah senantiasa indah dan selamanya bakal dipuji oleh manusia. Demikianlah setelah peristiwa Asyura Sayyidah Zainab as kepada orang-orang zalim beliau berkata, “Saya tidak menyaksikan sesuatu kecuali keindahan.”

AlaM KeHiDuPaN

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 7:57 PM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post
Assalamua'laikum buat kesekian kalinya
subhanAllah maha suci Allah
pabila ku tatap gambar ini terlintas di fikiran ku
apa yang bayi sebesar itu fikirkan?
apa yang bayi sebesar itu mampu lakukan?
apa yang bayi sebesar itu harapkan?
apa yang bayi sebesar itu bakal tempuhi jika hidup?
bagaimana rupa bayi sebesar itu pabila dewasa?
bagaimana rupa bayi sebesar itu menempuhi kehidupan di dunia
yang semakin hari semakin sarat dengan pelbagai cabaran dan dugaan dalam menempuh
arus globalisasi..?
Adakah mungkin dia akan dilahirkan dengan selamat atau dibuang...atau Allah lebih
sayang padanya?
Jika dia dilahirkan...apa bahagia atau derita yang menjadi miliknya?
apakah bayi itu akan bernyawa?

semuanya atas ketentuan Allah 'azza wa jalla

KONSEP KEBAHAGIAAN HIDUP
MENURUT QUR"AN

Aturan hidup atau konsep hidup inilah yang dikenal secara umum sebagai agama. Bagi ummat
muslim dikenal dengan Dien, Manhaj, Thoriqoh, atau Syariat. Sedangkan aturan itu sendiri
dikenal dengan illah (aturan yang wajib ditha’ati). Sesungguhnya hanya ada dua macam
konsep atau system aturan hidup di dunia ini. Pertama sistem yang berlandaskan nafsu dan
kedua sistem berlandaskan wahyu. Kerana manusia selain diberi Allah dengan potensi nafsu
juga dibekalkan aqal tempat penerimaan hidayah..

"Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat,
dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah
(kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik, kepadamu, dan janganlah kamu
berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang
berbuat kerusakan." (Qs. Al Qoshos : 77).


Sesungguhnya setiap manusia mendambakan kehidupan bahagia, aman dan sejahtera. Tak
satupun yang menginginkan kesusahan, terancam, dan sengsara

Katakanlah: "Aku berlindung kepada Robb yang menguasai al falaq (peredaran alam). Dari
(qalam) kejahatan yang diciptakan-Nya." (Qs. Al falaq : 1-2)

"dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan.” (Qs.al Balad : 10)

Yang dimaksud dengan dua jalan ialah jalan kebajikan dan jalan kejahatan (qalam syarr).
Sengaja Allah ciptakan Iblis yang membawa qalam syarr untuk menguji kualiti amal ibadah setiap manusia, agar manusia mendapat ganjaran/balasan di akhirat sesuai dengan ‘amalnya ketika diberi kesempatan hidup
didunia yang fana...

“Agar Dia menjadikan apa yang dimasukkan oleh syaitan itu, sebagai cobaan bagi orang-orangyang di dalam hatinya ada penyakit dan yang kasar hatinya. dan Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu, benar-benar dalam permusuhan yang sangat.” (Qs. Al Hajj : 53).

“Adapun sebenarnya, Al Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada (hati)
orang-orang yang diberi ilmu dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali
orang-orang yang zalim." (Qs. Al Ankabut : 49)
و اَل ذَّ يِن اج تْ نَ بَ وُا الط اَّغ وُت أ

“dan orang-orang yang menjauhi Thaghut (yaitu) tidak menyembah- nya dan kembali kepada
Allah, bagi mereka berita gembira; sebab itu sampaikanlah berita itu kepada hambahamba-
Ku, yaitu orang-orang yang selalu mendengarkan Perkataan (Fatwa) lalu mengikuti apa
yang paling baik (Al qur-an) di antaranya, mereka Itulah orang-orang yang telah diberi Allah
petunjuk dan mereka Itulah orang-orang yang mempunyai akal”. (Qs.Azzumar:17-18)

ps:-*"Thaghut" ialah syaitan dan apa saja yang disembah selain Allah s.w.t.
ahsan” ialah mereka yang mendengarkan ajaran-ajaran Al Quran dan ajaran-ajaran yang lain, tetapi yang diikutinya ialah konsep ajaran-ajaran Al Quran karena ia adalah yang paling baik.


sekian...wallahu'alam bishowab

Tuesday, April 27, 2010

HaTi YaNg TeRluKa

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 5:50 AM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post


Assalamua’laikum…hurm nampaknya harini 27 april 2010 hatiku sedikit terguris…aku sedar ku x punya sesiapa. Napala sesetengah insan tu suka nilai orang tanpa ade ketelitian…hurm apapun x mengapa..diriku memang bagai daunan yang berguguran…which means in the end I have to fall…nobody care then let me hurt juz like a flower… apapun diriku sayang akan insan2 yang ku x mahu turut terluka…eee...sedih2 ni pun x apala...2 3 hari nanti ku akan ok je huhu

adoi2 x boleh ngeluh...x boleh coz life must go on as what it is.



Ya Allah..jika Aku salah

hukumlah aku

Ya Allah jika Aku ingkar

siksalah aku

Ya Allah jika Aku berpaling

Ingatkanlah aku

Ya Allah jika Aku sombong

Ujilah aku

Ya Allah jika Aku degil

kasihilah aku

sesungguhnya jika mati itu baik bagiku maka ambillah nyawaku

pisahkanlah roh dari jasadku

sesungguhnya jika hidup itu baik bagiku maka hidupkanlah diriku

moga kehidupan ini mengajar aku erti yang sesungguhnya



Saturday, April 24, 2010

MASA LAPANG2 DADA

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 6:36 AM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post

Cute Welcome Sign Graphics


Assalamua'laikum...halu2...moshi2...anyeyasayo...namaste...ni hao..
.
dan seterusnya huhu...malam yang agak memenatkan setelah berhempas pulas membuat cupcake bersama teman2(adekku dan adek jiran) huhu yang sebenarnya... diriku hanya menyusun acuan cupcake dan menghias2 aising...haha.. apapun...tengoklah hasilnya....cantek ape... kalau ade sesiapa yang berkenan...haaa apa yang mampu dilakukan hanya menatap gambar ini....huhu (sambil memainkan lagu aril menatap matamu) hihi dramatik cikit

Tuesday, April 20, 2010

KeTaWa BeRsAmA..MeNaNgiS BeRsAmA

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 10:16 PM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post
assalamua'laikum buat semua, smoga hari2 anda diwarnai dengan senyuman
ok...pada hari ini...kita nak berkongsi kisah2 lucu untuk mengukir senyuman pada wajah
para sahabat yang sedang murung2...haa tengok tu...ade yang ++ macam2 lagi masalah alahai...apapun itulah lumrah hidup kita sebagai manusia.. ada sahaja rintangan dan dugaan yang ditempuh. apapun...hope pembaca terhibur dengan
kisah-kisah lucu yang diriku akan ceritakan. so...selamat membaca


NENEK TUA

Seorang nenek berusia 65 tahun melahirkan seorang anak. Rakan-rakannya datang berkunjung untuk menjenguknya.
Ketika mereka ingin melihat bayi nenek tersebut.. nenek itu berkata
"Nanti dulu".
Beberapa minit kemudian mereka be
rkata ingin melihat bayi itu lagi.
Tetapi nenek itu tetap berkata "Nanti dulu".
Akhirnya mereka bertanya :
"Bila kami boleh melihat bayi engkau..?"
"Bila dia menangis".
"Kenapa kami harus tunggu sampai dia menangis?"
"Sebabnya aku lupa.. dimana aku letak bayiku tadi.."

huhu...macam mencari handphone pula...doh

Rumah Kahwin

Seorang lelaki baru sahaja bertengkar dengan isterinya. Habis bertengkar, secara tiba-tiba sahaja isterinya terus mengemas barang-barangnya ke dalam beg.
" Kenapa ?
" lelaki itu bertanya.
Isterinya terhenti sebentar. Dia merenung lelaki itu lalu berkata,
" Kita sudah berkahwin lebih lima belas tahun. Dalam masa itu, ruma
h ini tak pernah aman. Asyik bertengkar saja. Saya sudah tak tahan. Saya nak tinggalkan rumah ini ! "
Lelaki itu berfikir sebentar. Dia kemudian berlari ke dalam biliknya dan membawa keluar sebuah beg pakaian.
" Betul juga kata awak. Aku juga dah tak tahan dengan rumah ini. Aku nak ikut awak keluar dari rumah ini
! "

MORAL : Haruskah rumah dipersalahkan !


WANITA CANTIK DAN SEXY TERJATUH DARI LANTAI 80

Seorang wanita cantik dan sexy terjatuh dari lantai 80 sebuah shoppin mall. Untunglah di lantai 70, ada seorang pakwe Amerika menangkapnya.

Wanita : "Terima kasih anda telah menolong saya...."
Pakwe Amerika : "Sama-sama, tapi u harus membalas budi"
Wanita : "how?"

Pakwe Amerika : "sleep with me....."
Wanita : "stupi
d !!!"
Pakwe Amerika : "Ya ..kalau u tida mahu..i lepas..."
Pakwe Amerika kemudian melepaskannya dan wanita itu kembali terjatuh....

Di lantai 50, seorang Pakwe Prancis berhasil menangkapnya.

Wanita : "Terima kasih anda telah menolong saya...."
Pakwe Prancis : "Same2, tapi senyorita harus membalas budi"
Wanita : "Bagaimana car
anya ?"
pakwePrancis : "Tidurlah denganku....."
Wanita : "Bangsat kamu,
tak MAU !!!"
pakwe Prancis : "tak mau...biar kamu jatuh..."
pakwe Prancis kemudian melepaskannya dan wanita itu kembali terjatuh...

Lantai 45 jatuh, lantai 40 jatuh, lantai 35 jatuh dan tidak ada l
agi yang menangkapnya. Si wanita mulai menyesal.

Akhirnya dia memutuskan kalau ada lagi pakwe yang
menangkapnya, dia mahu diajak tidur . Daripada mati, pikirnya.

Akhirnya di lantai 20, seorang Pakwe Arab menangkapnya. wanita itu terus confident berkata :


Wanita : "Terima kasih anda telah menolong saya. Sebagai membalas jasa, Anda boleh tidur dengan saya..."
pakwe Arab : " Astaghfirullah !!!!!"

Lalu pakwe Arab itu melepask
annya kembali...

so...ape jadi??



BUDAK SEKOLAH

cikgu: Amir kenapa datang lambat ke sekolah kan pakai motosikal?
amir: sebab papan tanda.
cikgu: apasal pulak?
amir: papan tanda tu pesan "sekolah di hadapan, sila perlahankan kenderaan anda"
cikgu:.... -_-"

HELAH SUAMI NAK POLIGAMI


Seorang suami sedang mencari-cari helah untuk membolehkan dia berkahwin lagi.
Antara alasan yang diberikannya:

Suami : Lelaki kawin 3 baru lah sah

Isteri : Kenapa pula?

Suami : Cuba terjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris, "satu" is one, "dua" is two, "tiga" isteri (is three). Baru betul dan sah!.

Isteri : Tapi abang kena faham Bahasa Inggeris, terutama tentang "singular" dan "plural"

Suami : Berkenaan apa tu?

Isteri : Satu tu "Singular"; dua atau lebih "Plural"

Suami : Contohnya?

Isteri : One car sebagai singular, two cars sebagai plural. Apa bezanya?

Suami : Ohhh... tambah huruf "s" untuk yang plural

Isteri : Betul tu. Sama juga la untuk abang

Suami : Macam mana pula boleh sama?

Isteri : Satu isteri abang MAMPU, jika dua isteri dah jadi plural, maka abang MAMPUS, tambah "s" je, kan ?

Lepas daripada tu, si-suami tidak pernah lagi berceritakan hasratnya untuk berkahwin lagi...


Cara Menjawab Telefon Untuk Yang Betul


Sebenarnye cara menjawab tepon yang kite amalkan adelah salah... dan kebanyakannye sama..terpikir kah anda untuk menjawab dengan jawapan yang betul. Jadi disini kite akan cube untuk menukarkan jawapannye (tak le boring sangat lebih² lg kalu yg kejenye mmg jawab tepon).


1. Soalan: haloo, may i speak to bedah please?
Jawapan: maap.sini bukan balai polis.

2. Soalan: haloo, siapa disana?
Jawapan: ntah. saya kat sini,mane le saya tau sape kat sane..

3. Soalan: haloo, boleh saya bercakap ngan bapak awak?
Jawapan: nak cakap cakap je ler. buat ape tanye saya.

4. Soalan: haloo, boleh sambungkan ke nombor 323?
Jawapan: maap cik,nombor tak boleh disambung,hanye boleh dicampur.

5. Soalan: haloo, mak ade rumah?
Jawapan: mak takde rumah.bapak ade pasal rumah ni bapak yang beli.

7. Soalan: boleh saya bercakap ngan siti?
Jawapan: maap.nombor yang anda dail tidak mahu memberikan perkhidmatannye... time kacih.

8. Soalan: haloo, tolong panggilkan samad. saya nak bercakap dengannye.
Jawapan: sila panggil sendiri.saya sibuk.maap

9. Soalan: halloo... ...
Jawapan: haloo. pusat sakit mental disini. anda ingin mendaftar?

10. Soalan: haloo, saya nak tumpang bertanya...
Jawapan: maap. ini bukan kaunter pertanyaan.

11. Soalan: haloo, betul ke ini nombor 3234412?
Jawapan: sila dail sekali lagi. kalau saya masih menjawab betul le tu.

12. Soalan: assalammualaikum...
Jawapan: waalaikummussalam..(tupp!..terus letak tepon.salam kite wajib
jawab)

Monday, April 19, 2010

BAYI OH BAYI

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 9:36 PM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post
kecil molek tangan mu menjadi igauan bagi insan
yang menabur harapan memiliki bayi


assalamua'laikum warohmatullah, bayi oh bayi itulah yang mampu ku ucap
namun apa lagi yang mampu ku perkatakan..
hanya titisan air mata yang menjadi luahan
betapa sebaknya hatiku dengan kekejaman manusia pada akhir zaman ini
sekiranya ada insan yang meninggalkan bayi di hadapan rumahku
pasti akan ku jaga, belai dan didik seperti anak sendiri
walaupun diriku masih muda remaja
adakalanya terasa ingin memiliki kuasa untuk
menghidupkan bayi yang masih kecil
yang tidak berdosa ini
namun, Allah maha kuasa
yang mengetahui segala sesuatu
bayi merupakan anugerah...rezeki pada hambanya
bayi, bagi mereka yang tidak dikurniakan anak2...menjadi impian
bagi mereka untuk menimang anak2
yang menjadi penghibur kala kesunyian
pengubat lara kala kesedihan
penyembuh luka kala keresahan
penawar rindu kala kerinduan
bayi oh bayi...
sekiranya aku menerima nasib seperti bayi2 tersebut
mungkin aku sedang menangis2 tidak berhenti2 sehingga ke alam barzakh di alam ghaib
teringat daku pada zaman kanak2 menonton kisah di tv
bahawa ada seekor burung yang akan membawa seorang bayi yang merupakan

anak yatim untuk diberikan kepada mereka yang mengiginkan anak
wah...

seronoknyee kan.....
apapun
kita tinggalkan kisah dongeng ini dan
saksikan slideshow di bawah
semoga ada keinsafan dalam hati semua bagi
memperjuangkan hak yang mutlak bagi bayi yang terbuang






HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 8:06 PM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post

Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci.

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu,

dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu;

Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

(Surah. Al Baqarah:216)

MOTIVASI KEHIDUPAN

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 3:05 AM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post
Gambar ditaja oleh dek menghantar mesej@GN
life is wonderful
hidup itu sungguh indah
seperti sekuntum bunga
hidup ini tak pernah menipu...
hidup ini tak pernah menduga...
hidup ini tak pernah menyiksa...
hidup ini tak pernah membenci...
tapi
manusia ini yang pernah menipu
manusia ini yang selalu menduga
manusia ini yang sering menyiksa
manusia ini yang memilih untuk membenci
alangkah indah hidup ini
seperti sekuntum bunga
yang berkembang tanpa rasa dusta dan benci
sebaliknya
memberi warna dalam kehidupan
memberi rasa pada insan
yang melihat
yang menghidu
yang menyentuh
yang memberi
=)

NASIHAT HIDUP BAHAGIA

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 12:32 AM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post
Barangsiapa menginginkan teman, cukuplah Allah menjadi temannya.

Barangsiapa menginginkan kekayaan, cukuplah qana’ah menyertainya.

Barangsiapa menginginkan nasihat, cukuplah kematian menasihatinya.

Barangsiapa menginginkan harta simpanan, cukuplah Al-Quran menjadi barang simpanannya.

Barangsiapa yang tidak cukup dengan keempat-empat hal ini, cukuplah neraka baginya.

7 PETANDA KEBAHAGIAAN DUNIA

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 12:25 AM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post



Dari Ibnu Abbas ra, ada 7 petanda kebahagiaan dunia, iaitu :

1. Qalbun syakirun atau hati yang selalu bersyukur
2. Al azwaju shalihah, iaitu pasangan hidup yang soleh
3. Al auladun abrar, iaitu anak yang soleh
4. Albiatu sholihah, iaitu lingkungan yang kondusif untuk iman kita
5. Al malul halal, atau harta yang halal
6. Tafakur fi dien, atau semangat untuk memahami agama
7. Umur yang barakah - ertinya umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah.

Thursday, April 8, 2010

MANITI RANJAU

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 7:28 PM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post



"Biarpun jalan itu panjang, kita akan merintisnya perlahan-lahan."

SLOT AKASIA

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 7:04 PM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post


Assalamua'laikum pembuka mulut =) ok. ini merupakan slot akasia yang menjadi tontonan buat diriku yang sedang bertanam anggur yang tak berbuah sementara menanti keputusan ipta ^_^...so apapun sedikit sebanyak cerita ini mengajar diriku erti nilai "kekeluargaan, persahabatan, percintaan". hehe...apapun tatkala ku melihat, aku merenung jauh juga, ok...

keluarga maya merupakan dalam kalangan orang berada, tetapi masih berfikiran kolot (yup...boleh dikatakan...oleh kebanyakan orang yang hidup zaman sekarang oops...) manakan tidak, semata-mata nak gi luar negara, ke-2 org tua maya nak kahwinkan maya. hehe...agak lucu...bayangkan kalau semua ibu bapa menggunapakaikan idea tersebut...habis la semua wanita dan pakwe yang dah ade awek..hehe...macam2... apapun...layan je cerita ni...semoga bermanfaat.

ps:-
1.buat insan di luar sana yang menghadapi nasib macam maya :- aku doakan yang terbaik buat kalian...redah je la...insya'Allah...hari anda akan menjadi cerah kalau dapat suami yang macam adam...kalau x?? mana tidak...9.4.2010 dalam setiap surat khabar pagi ni...terdengar dari hot.fm bahawasanya ada seorang isteri telah disimbah asid cuka??getah?? apa2...yang penting asid...oleh suaminya... gara2 tak dapat nak melayan suaminya???aduhai...sebab dia kurang sihat. (apela suami dia) eee >_<>melalut dah ni. 2.kita doakan moga ramai lelaki yang terlahir seperti watak adam ^_^v

Tuesday, April 6, 2010

I'M PROUD TO BE ISLAM

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 9:57 PM
PeRasaanMu 
0 SuRaT CiNta Links to this post


If Allah is with you, then whom do you have to fear?
If Allah is against you, then what hope do you have?”


“Truly in the heart there is a sadness that can not be removed except with the happiness of knowing Allah and being true to Him.
And in it there is an emptiness that can not be filled except with love for Him and by turning to Him and always remembering Him. And if a person were given all of the world and what is in it, it would not fill this emptiness.”

- Ibn Al-Qayyim


 

AkU PeReMpUaN BiAsA Template by Haidanitazzi Blogger Template | Gadget Review