Pages

Tuesday, June 26, 2012

Oh Tuhan Siapakah Dia???

HaSiL BeBeLLaN serikandi_ibtisam at 6:18 PM

Bertahun-tahun yang lalu, 
Aku berdoa kepada Tuhan untuk memberikan
pasangan hidup, 
"Engkau tidak memiliki pasangan kerana engkau tidak
memintanya", Tuhan menjawab. 
Tidak! Aku sudah meminta kepada Tuhan,
Aku menjelaskan kriteria pasangan yang kuinginkan. 
Aku menginginkan
pasangan yang baik hati, lembut, mudah mengampuni, 
hangat, jujur, penuh dengan damai dan sukacita, 
murah hati, penuh pengertian, bijak, lucu
penuh perhatian. 
Aku bahkan memberikan kriteria pasangan tersebut
sehingga dari bentuk fizikal iaitu rupa seperti yang selama ini kuimpikan. 

Seiring waktu berlalu,
Aku menambahkan doa dengan menambahkan lagi kriteria 
yang kuinginkan dalam pasanganku.
Suatu malam, dalam doa, Tuhan berkata dalam hatiku,
" Hamba-Ku, Aku tidak dapat memberikan apa yang engkau inginkan.
Aku bertanya,"Mengapa Tuhan?" 
dan DIA menjawab, 
" Kerana Aku adalah Tuhan dan Aku adalah Adil. 
Aku adalah Kebenaran dan segala yang Aku lakukan adalah benar."
Aku bertanya lagi, "Tuhan, aku tidak mengerti mengapa aku tidak
dapat memperoleh apa yang aku pinta dari-Mu?" 
Jawab Tuhan, "Aku akan menjelaskannya kepada-Mu, 
Adalah suatu ketidak adilan dan ketidak benaran bagi-Ku 
untuk memenuhi keinginanmu kerana Aku tidak dapat
memberikan sesuatu yang bukan seperti engkau.
Tidaklah adil bagi-Ku untuk memberikan seseorang 
yang penuh dengan cinta dan kasih kepadamu
jika terkadang engkau masih kasar,
atau memberikan seseorang yang pemurah tetapi engkau masih kejam, 
atau seseorang yang mudah mengampuni tetapi engkau sendiri 
masih suka menyimpan dendam,
seseorang yang sensitif, namun engkau sendiri tidak..."

Kemudian DIA berkata kepadaku lagi, 
"Adalah lebih baik jika Aku memberikan kepadamu seseorang 
yang Aku tahu dapat menumbuhkan segala kesempurnaan
yang engkau cari selama ini daripada membuat engkau membuang waktu
mencari seseorang yang sudah mempunyai semuanya itu. 
Pasanganmu akan berasal dari tulangmu dan dagingmu, 
dan engkau akan melihat dirimu sendiri di dalam dirinya 
dan kalian berdua akan menjadi satu.

Pernikahan adalah seperti sekolah - suatu pendidikan jangka panjang.
Pernikahan adalah tempat dimana engkau dan pasanganmu akan saling

menyesuaikan diri dan tidak hanya bertujuan untuk menyenangkan hati
antara satu sama lain, 
tetapi untuk menjadikan kamu manusia yang lebih baik, 
dan membuat suatu kerjasama yang amat kukuh. 
Aku tidak memberikan pasangan yang sempurna 
kerana engkau tidak sempurna. 
Aku memberikanmu seseorang yang dapat tumbuh bersamamu.
Seperti pohon yang tumbuh bersama daunan, 
bungaan dan buahan yang akhirnya
memberi benih yang menghasilkan sebuah pohon yang baru lagi

Kisah ini saya kongsikan buat semua tidak kira yang sudah mendirikan
rumah tangga, yang belum mendirikan atau yang sudah tidak mendirikan
untuk menjadi renungan buat kita semua

seringkali kita bermohon untuk mencari yang sempurna
namun adakah kita cukup sempurna untuk semua permohonon?
ingatlah kehidupan ini tidak bermakna untuk mengejar kesempurnaan itu
tetapi hiduplah dengan sempurna ^_^
Oh Tuhan siapakah dia??? jodoh aku...hihi

0 SuRaT CiNta:

Post a Comment

 

AkU PeReMpUaN BiAsA Template by Haidanitazzi Blogger Template | Gadget Review